Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine
From: "Merike Joonsaar" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Mon, 12 May 2025 10:30:30 +0300

Tere.

Veel üks puhkuse ajal tulnud korduv töö regamiseks.

Tervitades

Merike

From: Evelin Kütt <[email-masked]>
Sent: Friday, May 9, 2025 9:59 AM
To: Merike Joonsaar <[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Suur tänu tagasiside eest! Oleme teinud uue lahenduse:
<https://elering1-my.sharepoint.com/:f:/r/personal/evelin_kutt_elering_ee/
Documents/Valgu%20110kV%20AJ%20tee%20eskiislahendus?csf=1&web=1&e=ilNjow>
Valgu 110kV AJ tee eskiislahendus (uue fail pealkirjaga v2).

Loodan, et jõuate esimesel võimalusel tagasisidet anda.

Tervitades

Evelin Kütt

Projektijuht | Project Manager

+372 5881 2463

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Elering AS

Kadaka tee 42, 12915 Tallinn

 <https://www.elering.ee> www.elering.ee

 <https://twitter.com/EleringAS> Twitter

 <https://www.linkedin.com/company/eleringofficial/> LinkedIn

 <https://www.facebook.com/Elering-2157652587608490> Facebook

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, palun
teavitage saatjat ja kustutage teade kohe ja lõplikult oma süsteemist.

This e-mail may contain confidential information. If you are not the
intended recipient or have received this e-mail in error please notify the
sender immediately and destroy this e-mail.

From: Merike Joonsaar <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, April 17, 2025 9:52 AM
To: Evelin Kütt <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere.

Mahasõidu eskiislahendusega paraku nõustuda ei saa, kuna ei arvesta
normides toodud põhimõtteid. Mahasõidu laius ja pöörderaadiused on üle
dimensioneeritud, kuna mahasõidu sirge osa praktiliselt puudub. Kindlasti
on mahasõidu otstarbekale planeerimisele takistuseks kavandatav alajaama
piirdeaia nurk, mis vajaks nihutamist. Soovitav on jälgida poolhaagise
poolt sisse sõidetud tee koridori, mis näitab kujundlikult optimaalset
teekonda. Vajadusel tuleb kaaluda mahasõidu nihutamist  vasakule, et
poolhaagise pöördeks oleks ruumi (et pööre ei toimuks kõige kitsamas
kohas). Kaaluda, kas on põhjendatud vajadus mahasõidult poolhaagise
pöördeks 180 kraadi all paremale (kus ka varasemalt pööre puudus).

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, April 4, 2025 4:19 PM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Saadan teile eskiisi arvamuse avaldamiseks. Eskiislahendus on siin:
<https://elering1-my.sharepoint.com/:f:/r/personal/evelin_kutt_elering_ee/
Documents/Valgu%20110kV%20AJ%20tee%20eskiislahendus?csf=1&web=1&e=VPVwLp>
Valgu 110kV AJ tee eskiislahendus.

Lugupidamisega

Evelin Kütt

Projektijuht | Project Manager

+372 5881 2463

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Elering AS

Kadaka tee 42, 12915 Tallinn

 <https://www.elering.ee> www.elering.ee

 <https://twitter.com/EleringAS> Twitter

 <https://www.linkedin.com/company/eleringofficial/> LinkedIn

 <https://www.facebook.com/Elering-2157652587608490> Facebook

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, palun
teavitage saatjat ja kustutage teade kohe ja lõplikult oma süsteemist.

This e-mail may contain confidential information. If you are not the
intended recipient or have received this e-mail in error please notify the
sender immediately and destroy this e-mail.

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, April 4, 2025 11:39 AM
To: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere.

Oleme valmis väljastama nõuded riigitee ja Luige-Männiku (50404:001:0702)
kinnistu juurdepääsutee ristumiskoha rekonstrueerimise projekti
koostamiseks.

Ristumiskoha rajamise haldusmenetluse alustamiseks palun Luige-Männiku
kinnistu omanikul (või tema poolt volitatud isikul) esitada meile vabas
vormis digiallkirjastatud taotlus ristumiskoha
rajamiseks/rekonstrueerimiseks.

Taotlus peab sisaldama järgmist infot:

*	Kinnistu omaniku kontaktid (firma nimi, esindaja nimi, e-post,
telefon)
*	Vajadusel volikiri
*	Kinnistu nimi ja katastritunnus, kuhu ristumiskoht
rajatakse/rekonstrueeritakse
*	Selgitus, milleks on ristumiskohta rajamine/rekonstrueerimine
vajalik
*	Milline on kinnistutel tegevusega kaasnev orienteeruv
liiklussagedus ja -koosseis (kui palju sõidukeid ööpäevas sõidab, kas ka
suuregabariidilised sõidukid)
*	Ristumiskoha asukoha skeem ( tähistatud asukoht Maa-ameti kaardil)

Taotlust ootama jäädes.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, March 27, 2025 3:54 PM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Suur aitäh vastuse eest!

Tuleksin omakorda tagasi Teie esimese kirja juurde, mis Te saatsite ning
küsin: viitate EhS §99 lg 3 alusele ning küsin siinkohal ristumiskoha
jaoks:

§ 99.  Ehitusprojekt ja projekteerimistingimused

  (3) Olemasoleva teega ühendamisel või tehnovõrkude rajamisel tee
piirides tuleb ehitusprojekt kooskõlastada tee omanikuga, kes võib määrata
eelkõige nõuded:

  1) materjalidele;

  2) mõõtudele;

  3) konstruktsioonile;

  4) tehnoloogiale.

Parimate tervitustega

Evelin Kütt

Projektijuht | Project Manager

+372 5881 2463

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Elering AS

Kadaka tee 42, 12915 Tallinn

 <https://www.elering.ee> www.elering.ee

 <https://twitter.com/EleringAS> Twitter

 <https://www.linkedin.com/company/eleringofficial/> LinkedIn

 <https://www.facebook.com/Elering-2157652587608490> Facebook

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, palun
teavitage saatjat ja kustutage teade kohe ja lõplikult oma süsteemist.

This e-mail may contain confidential information. If you are not the
intended recipient or have received this e-mail in error please notify the
sender immediately and destroy this e-mail.

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, March 20, 2025 4:35 PM
To: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere.

Kui soovite riigitee ristmiku geomeetriat ja kinnistu sisese tee asukohta
täpsustada hilisemas projekteerimise faasis, on otstarbekas jätta mõistlik
varu riigitee ja kinnistu sisese tee vahele. Kauguse määrab raskeveoki
pöördekoridor riigiteelt mahapöördel ja samuti kinnistu sisese tee kurvi
laiendus.

Pöördekoridori peale kandmata, st autode tegelikku trajektoori teadmata ei
saa me anda arvamust lahenduse sobivusele ja arvamus ei ole siduv.

Alajaama projekteerimise  jätkamine ilma ristmiku ja tee lahendust läbi
projekteerimata eriala spetsialisti poolt on riskiga seotud otsus.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, March 7, 2025 9:10 AM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Suur tänu jällegi väga põhjaliku vastuse eest!

Saadan siinkohal uue asendiplaani, kus liigutasime hoonet ning sellega sai
ka kruusatee teiselt poolt ruumi juurde. Hoone jäi sellega siiski
teekaitsevööndisse ning uuringi, kas sellise lahendusega saan
projekteerimistingimusteks edasi liikuda ja potentsiaalselt kooskõlastuse?

Ajakava mõttes ootaksingi teilt esimest tagasisidet, seejärel saame
suhelda maaomanikuga ning kui maaomanikuga oleme maaküsimused lahendanud
ilma sundvõõrandamiseta, siis liigub KOV ka projekteerimistingimustega
edasi.

Kinnitan siinkohal ka üle, et hankesse olen lisanud nõude, et teeprojekti
koostaks kindlasti pädev teedeinsener.

Tervitades

Evelin

+372 5881 2463

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, February 27, 2025 12:16 PM
To: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere.

Praeguse lahendusega ei ole paraku võimalik jätkata, kuna see ei arvesta
kruusatee tegeliku ruumivajadusega ja hinnanguliselt on kruusatee
riigiteele liiga ligidal.

Alajaama hoone paiknemise kaugust riigiteest on ennatlik hinnata, kuna see
on otseselt seotud riigitee kaitsevööndisse kavandatud kinnistusisese
kruusatee geomeetria (arvestades liikluskoosseisuga, sh rekkad),
kõrgusliku lahenduse ja sademete juhtimisega.

Soovitame  pädeva teedeinseneri poolt läbi eskiisida kinnistu sisese
kruusatee plaaniline ja kõrguslik lahendus riigiteega ühendamiseks.
Riigitee toimimiseks  tuleb kruusatee nihutada riigiteest kaugemale (vt
eelinfo 13.02 e-kirjas).

Palun saata eskiis meile arvamuse avaldamiseks.

Seejärel saame hoone paiknemise kaugusega edasi liikuda.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Wednesday, February 26, 2025 3:03 PM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Ma võtan siiski uuesti ühendust seoses täpsustusega, mis tingimustel
siiski oleks võimalik juhtimishoone ehitada teekaitsevööndisse? EhS § 70
lg (3) järgi võib kaitsevööndis kehtivatest piirangutest kõrvale kalduda
kaitsevööndiga ehitise omaniku nõusolekul, kui see ei vähenda ehitise
ohutust.

Praegu peaksime hakkama projekteerima kasulikule põllumaale, kuid nii
maaomanik kui meie ise eelistaksime teele natuke lähemale ehitamist, kus
ei ole kasulik maa.

Vald ei liigu projekteerimistingimustega enne edasi, kui meil on
maaomanikuga kokkulepe sõlmitud. Kuivõrd maaomaniku huvi oleks ikkagi see,
et me ei ehita kasulikule põllumaale, siis ootaksime ikkagi enne
projekteerimistingimustega jätkamist informatsiooni, kas meie lahendus,
kus hoone ehitatakse teekaitsevööndisse, võiks olla antud olukorras sobiv
ja me võiksime maaomanikuga praeguse lahendusega jätkata?

Hankedokumentidesse olen juba lisanud, et tee projekteerib pädevusega
teedeinsener.

Tervitades

Evelin

+372 5881 2463

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, February 14, 2025 1:44 PM
To: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere.

Tänan kiire tagasiside eest.

Jääme siis ootama valla poolt  PT eelnõu, et saaksime anda omapoolsed
ametlikud seisukohad nii alajaama (sh tegevused kaitsevööndis) kui
juurdepääsuteede kavandamiseks.

Eelinfona TRAM üldine põhimõte, et hoonestus tuleb kavandada tee
kaitsevööndist väljapoole, kui kaitsevööndis puudub väljakujunenud
hoonestusjoon.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, February 14, 2025 12:33 PM
To: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: RE: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Suur tänu põhjaliku vastuse eest!

Projekteerimistingimuste taotlus on esitatud ning sellega tegeletakse.

Soovime siinkohal täpsustada, mis tingimustel siiski oleks võimalik
juhtimishoone ehitada teekaitsevööndisse? EhS § 70 lg (3) järgi võib
kaitsevööndis kehtivatest piirangutest kõrvale kalduda kaitsevööndiga
ehitise omaniku nõusolekul, kui see ei vähenda ehitise ohutust.

Lugupidamisega

Evelin Kütt

Projektijuht | Project Manager

+372 5881 2463

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Elering AS

Kadaka tee 42, 12915 Tallinn

 <https://www.elering.ee> www.elering.ee

 <https://twitter.com/EleringAS> Twitter

 <https://www.linkedin.com/company/eleringofficial/> LinkedIn

 <https://www.facebook.com/Elering-2157652587608490> Facebook

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, palun
teavitage saatjat ja kustutage teade kohe ja lõplikult oma süsteemist.

This e-mail may contain confidential information. If you are not the
intended recipient or have received this e-mail in error please notify the
sender immediately and destroy this e-mail.

From: Merike Joonsaar < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Thursday, February 13, 2025 5:35 PM
To: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: FW: : Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tähelepanu! Kiri on saadetud väljastpoolt Eleringi. Enne linkide ja
manuste avamist veendu saatja õigsuses!

Tere.

Olete esitanud Transpordiametile infopäringu seoses sooviga Valgu alajaama
renoveerimise käigus tuua Valgu juhtimishoone riigiteele lähemale ning
planeerida kinnistule uus kruusatee (asendiplaan lisatud). Soovite infot,
kas ja mis tingimustel on võimalus ehitada manusesse lisatud plaani järgi.

Valgu alajaam paikneb Alajaama (katastritunnus  50404:001:1530) kinnistul
Valgu külas Märjamaa vallas Rapla maakonnas. Kuna Alajaama kinnistu ei
külgne vahetult riigiteega 20165 Raikküla-Päärdu tee,  toimub sõidukite
juurdepääs läbi naaberkinnistu Luige-Männiku (katastritunnus
50404:001:0702).

Luige-Männiku kinnistul on olemas kruuskattega mahasõit (edaspidi
ristumiskoht) km 18,255.

Vastame Teile infopäringu korras.

Infopäringuna anname selgitusi vastavalt piirkonnas kehtivate
planeeringute põhimõtetele ja kliimaministri 17.11.2023 määruse nr 71 „Tee
projekteerimise normid“ (edaspidi normid) nõuetele.

Infopäringu vastuskiri ei ole haldusakt, st kummalegi kirja osapoolele ei
teki sellest õigusi ega kohustusi.

Kui ristumiskoht on mõeldud teenindama planeeritavat uut hoonet või muud
rajatist, siis anname oma seisukohad kas kohaliku omavalitsuse
detailplaneeringule või projekteerimistingimustele.

Kui soovite taotleda juurdepääsu olemasolevale katastriüksusele selle
tänase sihtotstarbe teenindamiseks (näiteks põllutehnika juurdepääsuks
maatulundusmaale), siis anname nõuded maaomaniku või tema volitatud
esindaja taotluse alusel.

Riigitee 20165 liiklussagedus on 322 sõidukit ööpäevas, kehtib
kiirusrežiim 90 km/h.

Palume Teilt lisainfot -  kas kohalik omavalitsus (KOV) on Teile
väljastanud projekteerimistingimused alajaama renoveerimiseks?

Transpordiameti hinnangul on tegemist ehitusloakohustusliku tegevusega,
mis eeldab projekteerimistingimuste väljastamist. Ehitusseadustiku §31 lg
4 punkt 1 järgi esitab pädev asutus (KOV) projekteerimistingimuste eelnõu
Transpordiametile (kui asutusele,  kelle seadusest tulenev pädevus on
seotud projekteerimistingimuste taotluse esemega) kooskõlastamiseks. Siis
saame anda omapoolsed ametlikud seisukohad nii alajaama kui
juurdepääsuteede kavandamiseks.

Eelinfona saame öelda, et:

*	kavandatav ehitusloakohustuslik ehitis (alajaam) peab paiknema
väljaspool riigitee kaitsevööndit (EhS §71 lg 2 punkt 2). Riigitee
kaitsevööndi laius on 30 meetrit mõõdetuna tee äärmise sõiduraja
välimisest servast ( EhS §71 lg 2).
*	Luige-Männiku kinnistu sisese kavandatava kruusatee geomeetria (sh
pöörderaadiused  jms) kujundamisel peab arvestama muuhulgas
liikluskoosseisuga, so sõidukite gabariitidest tuleneva ruumivajadusega.
Maa-ameti kaardil näha olevate  raskeveokite  (pikkus ca 16,5m, vt pilt 1)
jaoks ei ole asendiplaanil kujutatud tee geomeetria (sh järsk pööre
riigiteelt) sobiv ja vajab seetõttu täiendamist.  Tõenäoliselt tuleb tee
nihutada riigiteest kaugemale, et oleks võimalik riigiteelt pööret
sooritada.
*	Alajaama kinnistu kavandatava asfaltkattega juurdepääsutee
ristumine riigiteega paikneb normide mõttes sobivas asukohas, so 20165 km
18,255. Tagatud on normide kohane vahekaugus naaberkinnistute
ristumiskohtadest ning hinnanguliselt on võimalik tagada ka nähtavus
väljasõidul riigiteele.

Paraku ei vasta olemasoleva kruuskattega ristumiskoha katend, geomeetria
ja parameetrid (vt pilt 2) ristumiskohtadele esitavatele nõuetele,
mistõttu ristumiskoha jätkuv kasutamine sellisel kujul ohustab riigiteed
või selle korrakohast kasutamist (EhS §70 lg 2 punkt 1). Transpordiamet on
seisukohal, et ristumiskoht tuleb rekonstrueerida ning viia vastavusse
ristumiskohtadele esitatavate nõuetega. Riigiteed ja tee kaitsevööndit
puudutavas osas väljastab nõuded Transpordiamet EhS §99 lg 3 alusel.
Nõuete alusel koostab huvitatud isiku poolt palgatud pädevusega
teedeinsener teeprojekti, mis esitatakse kooskõlastamiseks
Transpordiametile.  Ristumiskoha ehitamiseks sõlmivad Transpordiamet ja
ristumiskoha rajamisest huvitatud isik lepingu. Kahepoolselt
allkirjastatud leping annab huvitatud isikule õiguse ehitustöödeks
riigitee alusel maal lepingus toodud tingimustel. Kõik ristumiskoha
rajamisega seotud kulud (sh projekteerimine, ehitamine jms) kannab
huvitatud isik.

Jääme ootama lisainfot projekteerimistingimuste olemasolu kohta.

Küsimuste tekkimisel võtke palun ühendust.

Lugupidamisega

Merike Joonsaar

Peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

5862 7078

From: Evelin Kütt < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Friday, February 7, 2025 12:33 PM
To: Tiit Harjak < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Cc: PRO Documents < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: P1735: Valgu 110kV AJ ehitus - plaani kooskõlastamine

Tere

Kirjutan Eleringist, kus oleme planeerimas Valgu alajaama renoveerimist,
mille käigus on plaan tuua Valgu juhtimishoone teele lähemale ning
planeeritud on ka uus kruusatee.

Kas ja mis tingimustel on meil võimalus ehitada manusesse lisatud plaani
järgi?

Kui Te olete selleks teemaks vale kontaktisik, siis palun suunake mind
õige inimese poole.

Parimate tervitustega

Evelin Kütt

Projektijuht | Project Manager

+372 5881 2463

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Elering AS

Kadaka tee 42, 12915 Tallinn

 <https://www.elering.ee> www.elering.ee

 <https://twitter.com/EleringAS> Twitter

 <https://www.linkedin.com/company/eleringofficial/> LinkedIn

 <https://www.facebook.com/Elering-2157652587608490> Facebook

See e-kiri võib sisaldada konfidentsiaalset teavet, mis on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks. Kui saite selle e-kirja eksituse tõttu, palun
teavitage saatjat ja kustutage teade kohe ja lõplikult oma süsteemist.

This e-mail may contain confidential information. If you are not the
intended recipient or have received this e-mail in error please notify the
sender immediately and destroy this e-mail.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.